En historisk förlust

Jag råkade köpa en bok när jag skulle åka tåg sist. Eller jag hade planerat att köpa en bok men inte vilken. Det blev ”Kära Liv och Caroline”, som jag aldrig hört talas om. Men jag vet ju vem Liv Strömquist är och jag hade hört att det finns en podd som heter En varg söker sin podd. Caroline Ringskog Ferrada-Noli hade jag aldrig hört talas om men nu vet jag att hon är författare och producent bland annat.

Först var jag lite skeptisk till hela konceptet av boken, att de två skulle svara på frågor från deras lyssnare. Första kapitlet handlade dessutom om utseende, vilket lätt blir mycket tråkigt, trots att det är extremt intressant. Men nu är jag helt såld. Liv skulle kunna vara min bästa vän, så smart, så bra. Jag kan liksom sluta ifrågasätta mitt sätt att tänka för hon tänker likadant. En sån bekräftelse!

Sen var det ju kvinnodagen i onsdags, så det passade sig bra att vara inne i ett rus av kvinnlig reflektion. En sak som slår mig när jag hör människor berätta om olika relationer och erfarenheter är hur mycket kvinnor förlorat och förlorar ekonomiskt på de gällande samhällsstrukturerna. Barn är ju exempel nummer ett. Att kvinnor tar ut mer föräldraledighet och pga det förlorar inkomst vilket leder till lägre pension och dessutom sämre löneutveckling. Sen får du ju ändå lägre lön även om du inte föder några barn.

Men det som frustrerar mig mest just nu är alla dessa män som förväntar sig att kvinnorna är de som ska sköta allt i hemmet, att de tar det för givet. Alltså inte bara tvätt och matlagning utan även det sociala. Jag får panik när jag tänker på det. Att män tillåts vara så även 2017 och att många inte ens reflekterar över det. Och varför skulle de, det är ju inte deras problem, det är ju ett privilegium.

Ibland känner jag mig helt vilsen och förd bakom ljuset för att jag trodde att vi hade kommit längre. Men folk är ju knappt ens medvetna.

Kommentera

