In the name of the lord

Jaha, jag måste ju skärpa mig lite nu. I gårdagens inlägg skrev jag ju ingenting om feminism. Men idag har de valts en kvinnlig ärkebiskop i Sverige. Jag är inte med i kyrkan så jag var inte med och påverkade. Eller vänta, en får nog inte ens vara med och bestämma sådant ens om man är med. Jag vet inget om kyrkan i princip. Men jag är glad över detta att den första kvinnliga ärkebiskopen i Sverige har valts. Någon frågade om det var den första någonsin, men det var det givetvis inte. Inte ens i närheten.

Jag undrar vad det är som gör att ett land som ändå tycks så pass jämställt ändå är så dåligt på att ta fram kvinnliga ledare? Jag menar När hade Island sin första kvinnliga president? Jo 1980 och de har enligt wikipedia endast haft 5 pesidenter totalt. Det blir ju 20 % i kvinnlig favör. England hade Thatcher, Tyskland har Merkel och Norge, detta föredöme i sammanhanget, har just valt sin andra kvinnliga statsminister i och med Solberg. Gro Harlem Brundtland (undrar om hon är döpt efter stadsdelen?) har dessutom blivit vald tre gånger. Sen har jag hört om länder i Afrika där 60 % av regeringen är kvinnor (jag skäms för att jag har så dålig koll på Afrika, men jag är ju faktiskt naturvetare(!)). Det närmsta Sverige har kommit är väl Sahlin, men det gick ju verkligen inte för sig. Nej nej det var ju toblerone hit och dit ända tills Juholts-katastrofen kom till undsättning och fullkomligt förfall. Löven verkar väl något bättre, men jag avskyr hans typ. 40-talists manly svetsarman. Som dessutom ser ut som Christer Sjögren med en potatis mitt i ansiktet. Okej, han är faktiskt född -57, men det var det absolut ingen som kunde ana. Såg nu också att hans näsa ser ut som en uppochnedvänd torshammare. 

Sen när började jag intressera mig för politik, är frågan alla ställer sig. Svaret är nog kopplat till både feminism, miljö och att jag snart är 30. Men framförallt så är det nog för att folk omkring mig pratar och postar på facebook och så där och jag vill ju inte verka obildad. Det är så mycket man kan vara arg på så det är bäst att läsa på så man är det på rätt saker.

Och katterna bara sover.

Tuss och klös

2 comments on “In the name of the lord

  1. Jag är arg på både min roomie och juridik i allmänhet, ville bara säga det.
    Haha..

    KRAM! (kul att du skriver igen, ska försöka att ta upp det snart jag med)

    • Åh vad kul med kommentarer. 😀
      Det är inte lätt att vara roomie eller student heller för den delen. Jag har sökt 30 hp kemi till våren. Får se hur det går. 🙂

      Kram kram!

Kommentera

